Måndag 8/8-2011 (Förlossningen)

Igår var alltså lilla Devin beräknad, men han
kom tidigare precis som sin storebror.
Å idag är lill pysen hela 7 dagar gammal, och var tiden
tagit vägen har jag då ingen aning om =P

Men ja tänkte skriva lite om förlossningen nu, när jag har lite tid över!


Allt började på söndag kväll (31/7-2011) med att slemproppen "gick"
efter det fick jag lite kraftigare sammandragningar. Kan
väl inte direkt säga värkar, för jag fick sova hela natten
fram till fyra på morgonen den 1/8. Då kunde jag verkligen
inte sova, utan låg bara å vred och vände mig i sängen. Så då
gick jag till slut och la mig på soffan för att inte väcka tobbe eller Léon.
Klockan 8 så gick jag upp och tog en 1 g alvedon, för då
började jag känna av "värkarna" lite mera. Gick även och väckte upp
Tobbe å sa till honom att ringa hit svärmor för jag tror förlossningen
startat!
Så han ringde till henne och hon sa att hon skulle väcka upp alla därhemma
och packa in dom i bilen å fara.
Strax efter det vaknade Léon, så vi gjorde iordning honom så
att han var klar när svärmor kom hit.
Svärmor/farmor kom vid 09:30 ungefär, när dom kommit så
satt vi och pratade en stund. Dom for härifrån vid 10, så då la jag mig på soffan
för att titta på tv en stund och tobbe satte sig vid datorn.
10:25 kändes det som att något gick sönde bak i ryggslutet, det lät "pang"
sen kände ja något varmt. Så ja ställde mig fort som
f*n upp för att vattnet inte skulle hanmna i soffan!
Så kollade tobbe på mig och frågade vad som va fel, då svarade jag
att vattnet gick just! Sen sprang ja på toan!?
Så tobbe avslutade spelet, och frågade sen om han skulle ringa till pappa och mamma (veronica)
och jo de skulle han ju självklart göra. (Dum fråga nästa) tänkte jag! haha

Efter att jag fått på mig torra kläder, så ringde jag till bb
å berättade att vattnet gått och att jag hade
värkar men dom var inte så jätte kraftiga
eftersom jag fortfarande kunde prata
relativt lugnt!
Så bm sa att vi skulle åka in, för att göra en CTG-koll.
Sagt å gjort vi packade in oss i bilen och for iväg. När vi kommit in
så skrev bm in oss på en gång. Och gjorde en CTG-koll, efter det skulle hon
då kolla hur öppen jag var. Men det gick inte nå vidare
bra, eftersom livmordetappen låg så långt bak och Devins huvud
låg ganska långt ner. Så bm fick inte tag!
Men öppen var jag, dock kunde hon inte säga hur mkt med säkerhet.
Men hon tippade på ca 4-5 cm!
Fick in ett gåbord, och en varm ris-kudde att lägga på magen.
Vid 12 bad jag om någon form av smärtlindring men de enda
dom kunde erbjuda mig var lustgas, å de stenvägrade jag!
Så jag fick in en till ris kudde att lägga baki ryggen, sen fick
tobbe massera lite. De hjälpte men inte så mkt, men eftersom mina värkar inte var
regelbundna så fick jag ädndå sova/vila en stund
mellan dom!
Vid 14:00 så bad jag om en EDA (epidural) och eftersom bm nu såg att
värknarna blivit kraftigare men var fortfarande
oregelbundna så sa hon
Okej, ska bara kolla hur öppen du är!
Sagt å gjort, de visade sig då att jag var öppen 7 cm!?
Då utbrast jag REDAN! men väldigt stor förvåning!
Så hon gick iväg för att ringa narkosläkaren, sen fick ja byta kläder
och så satte dom en nål i handen.
14:15 kände jag ett enormt tryck neråt, kändes ungefär som att ja skulle
skita ner mig! Bokstavligt talat!? (kanske inte de bästa ut-trycket med de kände så)
Så då i princip skrek ja att, jag måste krysta!
Så då gick/sprang undersköterskan iväg för att hämta bm. Och
de visade sig att nu ville bebisen ut.
Så det var bara att krysta, klockan

14:27 föddes våran andra son
Kennet Ingemar Devin Alenius!

Narkosläkaren kom in och skulle lägga bedövningen, men då var allt redan klart.
Så det var bara för honom att gå tillbaka =P



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu